Tzatziki

Tzatziki – til gresk salat, fenalårsalat, grønnsaksdip og mye annet.

Til 4 porsjoner:

  • 3 dl matyoghurt
  • 1 agurk
  • 1/2 ts salt
  • 3 båter hvitløk
  • 1/2 ts nykvernet pepper

Riv agurken med råkostjern og dryss på salt. La det trekke i 5-10 minutter og press ut vannet.

Bland sammen med yoghurt og finhakket hvitløk. Smak til med salt og pepper.

Velbekomme!

Kilde: Opplysningskontoret for kjøtt

Nye matskatter med SkatteFUNN

Vi har gjennom ordninger som SkatteFUNN kunnet drive forskning og utvikling i flere år. Dette har resultert i en rekke nye produkter, hvor de siste er kvernet bacon og våre to spekepølser Grøtfjord og Blåmann.

SkatteFUNN er en rettighetsbasert skattefradragsordning. Alle norske bedrifter som arbeider med forskning og utvikling, kan søke Forskningsrådet om godkjenning, slik at bedriften kan bruke sin rett til skattefradrag.

Innovasjon er en langsiktig og omstendelig prosess, og for vår del det avgjørende verktøyet som denne ordningen representerer. Vårt mål er å ha enda to nye produkter utviklet, testet og klart for markedet innen et halvt år.

Det ligger mye kjærlighet i bunnen av velsmakende, langsiktig innovasjon.

Det er ikke rart at vår kvalitetssjef Svein-Ole Kristiansen får lyst å gi spekeskinka en god klem i blant…

Kjøttproduksjon på norsk grovfôr?

Et nasjonalt prosjekt om muligheter og begrensninger for kjøttproduksjon basert på grovfôr i Norge.

Vi i Aron Mat har med stor interesse takket ja til deltakelse i det vi mener er et uvanlig spennende prosjekt i forhold til vår bransjes videre utvikling.

Vår interesse har bakgrunn i vår deltakelse i prosjektet «Arktisk lam», hvor vi avdekket uheldige fettsyresammensetninger i kjøtt som var blitt fôret med importert kraftfôr.

I fremtiden ønsker vi å produsere produkter fra kjøttråstoff som har et bærekraftig, nasjonalt fôrregime.

Med nasjonale fôrkilder mener vi norsk opphav av for eksempel gress, bygg, belgvekster og alger. I prosjektet er det viktig å fokusere logistikken i primærproduksjon og å formidle dokumenterte resultater.

Det er en klar trend blant unge å ville vite hvordan maten er produsert og hvorvidt den er god for både helse og miljø. Markedsmessig møter derfor prosjektet millenniumsgenerasjonens økende informasjonsbehov i dimensjonen «better for you».

Daglig leder Espen Aronsen, Aron Mat AS, oktober 2016